Yalihuyuk.com – Konya

Çağımızın manevi hastalığı GIYBET

Gıybet sözlük manası olarak; Arkadan çekiştirmek, hazır olmayan birisinin aleyhine konuşmak, başkasının gıyabında hoşuna gitmeyen bir şeyi söylemek demektir.

23 Kasım 2011 - 13:40 'de eklendi ve 995 kez görüntülendi.
Çağımızın manevi hastalığı GIYBET

Gıybet sözlük manası olarak; Arkadan çekiştirmek, hazır olmayan birisinin aleyhine konuşmak, başkasının gıyabında hoşuna gitmeyen bir şeyi söylemek demektir.

 

 

Istılahı manada ise; Bir insanın başka bir insanın duyduğu zaman üzüleceği veya utanacağı fakat gerçekten yapmış olduğu bir kusurunu, gıyabında bahsetmek, konuşmaktır. Rabbimiz Kutsal kitabımızda şöyle buyurmaktadır;
” Ey iman edenler! Zannın birçoğundan kaçının. Çünkü zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurunu araştırmayın. Biriniz diğerini arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz. O halde Allah’tan korkun. Şüphesiz Allah, tevbe yi çok kabul edendir, çok merhamet edendir.”(Hucrat 12) Diğer bir ayette;
“insanları arkadan çekiştirip, kaş göz hareketleriyle alay edenlerin vay haline!”(Hümeze 1)

 

Peygamberimiz (sav) “Din kardeşinin yüzüne söylemekten hoşlanmayacağı şey gıybettir.(Ramuzul ehadis Tercüme Lütfi Doğan, M.Cevat Akşit,377.s,12.hadis)
Diğer bir hadiste; “Gıybet: Bir adamın kusurunu arkasından söylemendir.(age;226.s,1.hadis)buyurmuştur.
Gıybetin büyük bir günah oluşunun altında birçok hikmetler elbette vardır ama anlayabildiğimiz bazılarına kısaca değinmek istiyorum.
Öncelikle Allah(cc)kullarına öyle büyük bir değer veriyor ki kendileri yok iken kusurlarının uluorta konuşulup açığa çıkmasını istemiyor.
Toplumda olması gereken barış ve kardeşliği zedelemede gıybetin rolünün çok büyük olduğunu biliyoruz. Eğer gıybet asgariye düşerse, toplumda insanların birbirlerine karşı, hoşgörü ve kardeşliği o derece artar.
Gıybet, dilde zehirli bir hançer gibidir. Kalplerdeki sevgiyi, muhabbeti şefkati, merhamet ve kardeşlik hislerini giderir. Büyük zatlar “gıybetin girdiği yerden kardeşlik çıkar”demişlerdir.
Gıybet, nefse mağlup olmanın bir göstergesidir.
Gıybet mü’minlerin arasını bozan, sui zanna sebep olan öldürücü bir zehirdir ki neticede kalbi öldürür.
Gıybet, İslam kardeşliğini öldüren, toplumun düzenini altüst eden, birlik ve beraberlik ruhunu yok ederek, kalplere kin ve nefret dolduran manevi bir hastalıktır.
 Her dönemde insanlığın içine düştüğü bu hastalık, maalesef günümüzde daha da ileri bir safhaya yükselmiştir. Maalesef birçok kardeşimiz bu illetin içinde olmasına rağmen, içine düştüğü bu korkunç durumun farkında bile olmamaktadır ki bu en kötü durumdur. Çünkü birçok kardeşimiz konuştuğu konunun doğru olduğunu söyleyerek kendisini avutmaktadır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi zaten doğru ise gıybettir, aksi halde bühtandır, iftiradır ki onun günahı daha ağırdır. Dolayısı ile kişinin kendi sözlerinin doğruluğu ile teselli bulup bu yanlış yolda ısrar etmesi ne büyük gaflettir.
Bu hususta Ebu Hureyre den rivayet olunun şu hadis bizleri ne kadar uyarmaktadır.
Resulü Ekrem(sav) “Gıybet nedir bilirmisiniz diye sordu. Ashap Allah ve Resulü daha iyi bilir dediler. Kardeşini onun hoşlanmadığı bir vasıf ve zikir ile tavsif etmendir. Diye tarif etti. Kardeşimizde dediğimiz vasıf varsa ne buyurursunuz denilmesi üzerine “Eğer dediğiniz sıfat kardeşinizde varsa gıybet olur, yoksa ona iftira etmiş olursunuz.”buyurdu(R.Salihin,1552)
Kardeşlerimizin önemsemediği ancak aslında gıybet olan bazı sözleri burada hatırlatmak istiyorum.
Gözü şaşıdır, gözü kördür, başı keldir, yüzü sivilcelidir veya cimri insandır, riyakârdır, yalancıdır, kendini beğenmişin biridir, içkicidir, kumarbazdır, Ana babasına bakmaz, gibi sözler insanların arkalarından söylendiği zaman gıybet olur.
Gıybeti dinleyen de aynen gıybet etmiş gibi günaha girer. Peygamberimiz bu konuda şöyle buyuruyor;
“Kim ki yanında Müslüman kardeşinin gıybeti yapıldığı halde, gücü yeterken kardeşine yardım etmezse, Allah onu dünya ve ahirette zelil kılar”( Camiussağir, Hadis No:8489)
Bu hadisten anlıyoruz ki bulunduğumuz ortamda gıybet var ise engel olabilirsek, engel olacağız, olamaz isek o toplumu terk etmemiz gerekiyor.
Ebud Derdâ (ra)ın rivayet ettiği bir hadiste, peygamberimiz (sav) “Gıyabında din kardeşini, aleyhindeki dedikodulardan müdafa eden kimsenin, kıyamet günü ırz ve şerefini korumayı Allah (cc)üzerine almıştır.(İhya 3.327)
Rabbim bizleri bu hastalıktan muhafaza eylesin.
Selam ve dua ile 23.11.11

 

Etiketler :
HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

SON DAKİKA HABERLERİ
İLGİLİ HABERLER